dinsdag 23 oktober 2007

Informatieavond groep 7 2007

Hieronder volgt een overzicht van alle vakken en bijbehorende methodes in groep 7. Verder willen we u wat meer informeren over dag- en weektaken, huiswerk, werkstukken etc.

Taal:
Methode: Taal actief.
Taal is 1 van de hoofdvakken. Naast de diverse taaloefeningen (grammatica, stellen, uitbreiden woordenschat spreekwoorden etc.) vinden we het ook belangrijk dat kinderen zich durven uiten en dat ze weten dat er naar hun verhaal geluisterd wordt (spreekbeurten, boekverslagen, kringgesprekken etc.) De taaloefeningen worden aangeboden in een thema en omvatten een periode van twee weken. Na anderhalve week volgt een toets.

Woordspel:

Bij de spelling is er om de twee weken een woordpakket waarin de moeilijkheden van de aankomende periode zijn verwerkt. Het woordpakket is daarbij van belang voor het visuele inprenten. In het woordpakket zijn de woorden op spellingsmoeilijkheden gecategoriseerd.
De volgorde van aanbieden is als volgt: aanbieding spellingvorm, werkboek, aanbieden werkwoordspelling (dit is nieuw in groep 7 en het behandelt de tegenwoordige en verleden tijd, voltooid deelwoord en het verschil tussen sterke en zwakke werkwoorden), werkboek, signaaldictee. Na het signaaldictee weten de kinderen welke woorden ze beheersen en welke nog niet. De week erop volgt het controledictee (op donderdag). Als de kinderen na deze dictees de spelling nog onvoldoende beheersen, krijgen ze extra oefening.
De kinderen krijgen op donderdag het woordpakket mee naar huis om te oefenen (dit is dus eens in de twee weken) in een schrift.

Rekenen:

Methode: Talrijk.
Dit is een realistische rekenmethode met contextrijke situaties uit de werkelijkheid. Inzicht bevorderen is het doel. Leerkrachtgebonden lessen en zelfstandige lessen wisselen elkaar af. De volgende onderdelen komen in groep 7 aan bod: hoofdrekenen, cijferend optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen, breuken, procenten, verhoudingen, meten: omtrek, oppervlakte, inhoud.
Daarnaast doen we 1 keer per week redactiesommen (dit zijn verhaaltjes-sommen).

Zaakvakken:

* Begrijpend lezen:

Methode: Tekst verwerken
Naast het begrijpend lezen, leren de kinderen in groep 7 bij het onderdeel studerend lezen hoe ze een tekst moeten doorgronden. Ze leren bijzaken van hoofdzaken onderscheiden. Belangrijke hulpmiddelen hierbij zijn de zgn. leessignalen b.v. een titel, cursief gedrukte woorden, alinea’s, tussenkopjes etc.

* Aardrijkskunde:
Methode: Wijzer door de wereld

* Geschiedenis:
Methode: Wijzer door de tijd

* Natuuronderwijs:
We kijken naar nieuws uit de natuur en maken de bijbehorende opdrachten.

* Verkeer:
Voor verkeer maken we gebruik van de jeugdverkeerskrant. Groep 7 doet dit schooljaar zowel theorie- als praktijkexamen.

De zaakvakken worden 1 keer per week gegeven.

Om de actualiteit een beetje te volgen, kijken we iedere week naar t.v. weekjournaal en bespreken we vanaf oktober elke week een artikel uit de krant. Het is de bedoeling dat ieder kind een keer een stukje uit de krant haalt en dit in de klas bespreekt.
In de klas hangt een lijst waarop staat wanneer iedereen aan de beurt is.

Lezen

De kinderen lezen regelmatig een kwartier tot 20 minuten voor zichzelf. Twee keer per week is er tutorlezen (een aantal leerlingen lezen met een kind uit een lagere groep) of duolezen voor sommige kinderen. Er kan gekozen worden uit boeken op school en verder komt om de week op woensdag de bibliobus. Ook kunnen de leerlingen een boek meenemen van huis. Daarnaast wordt er regelmatig in de klas voorgelezen.

Engels:
Methode: Hello world.
De methode is gebaseerd op het leren spreken en begrijpen van de Engelse taal. Het communicatieve aspect van het Engels staat voorop. Daarnaast is er natuurlijk ook aandacht voor de schrijfwijze van het Engels. Engels wordt 1 keer per week gegeven. Na elk hoofdstuk volgt er een toets. De kinderen krijgen een stencil mee naar huis met woordjes en korte zinnen die ze thuis moeten leren. Hier hebben ze een week de tijd voor. Bij de beoordeling van de toets wordt er wel gekeken naar de spelling maar hier ligt de nadruk nog niet op.

Handvaardigheid
Handvaardigheid vindt in ieder geval plaats op de vrijdagmiddag (soms vaker).
Inbreng en/of hulp van ouders is dan van harte welkom.

Sociaal emotionele vorming
We hebben hiervoor een nieuwe methode: Kinderen en hun sociale talenten.
Er wordt ongeveer één keer per 2 weken uit gewerkt en wanneer de situatie daarom vraagt vaker.

Dag- en weektaken:
De dagtaak staat elke ochtend op het bord en omvat taal- en rekenopdrachten. De dagtaak moet elke dag af zijn. Wanneer dit niet lukt, kan het voorkomen dat een kind dit in de pauze, na schooltijd of thuis moet afmaken. Daarnaast hebben de kinderen een “week”taak die ze op maandagochtend uitgereikt krijgen. Er is een basistaak die iedereen af moet hebben op donderdagmiddag.
Het doel is de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten. Ze hebben zelf de verantwoordelijkheid voor het plannen en maken van hun taken. Ook hiervan geldt, dat het voor kan komen dat ze een gedeelte van hun weektaak in de pauze, na schooltijd of thuis af moeten maken.

Werkhouding:
We proberen bij de kinderen een goede werkhouding te stimuleren. We letten hierbij o.a. op de concentratie, werktempo, nauwkeurigheid, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen en samenwerking met klasgenoten en leerkracht.

Huiswerk:
Met enige regelmaat kunnen de kinderen huiswerk mee naar huis krijgen. Het werk kan bestaan uit leerwerk (Engelse woorden, topografie, een samenvatting van een aardrijkskunde- of geschiedenishoofdstuk, een woordpakket) of maakwerk voor rekenen of taal. Voor het leerwerk krijgen de kinderen in de meeste gevallen een week de tijd. De insteek is niet dat de kinderen uren bezig zijn na schooltijd, maar dat ze een bepaalde attitude verwerven en dat sommige lastige onderdelen van rekenen en taal nog eens extra geoefend worden.
Dit alles is ook ter voorbereiding op groep 8 waarin ze standaard 1 à 2 keer per week huiswerk meekrijgen.
Tevens houden de kinderen dit jaar een boekbespreking en een spreekbeurt. In de klas hangt een lijst waarop staat wanneer iedereen aan de beurt is.
Ook hiervan is het de bedoeling dat ze dit thuis voorbereiden.

Werkstukken:
De kinderen maken dit jaar 1 werkstuk. Dit is een zelf uit te kiezen onderwerp. Ze krijgen een leidraad voor het opzetten van dit werkstuk aangereikt, maar mogen het werkstuk thuis maken.

Toetsen:
We gebruiken op school twee soorten toetsen: de methodegebonden toetsen (behorende bij de diverse methodes) en de niet methode gebonden toetsen. Deze toetsen worden ook wel de C.I.T.O. toetsen genoemd.
(Dit heeft helemaal niks met de C.I.T.O. toets van groep 8 te maken.)
# De toetsen worden in januari en mei afgenomen.
# De score kan variëren van een A-score tot een E-score.
# Als uw kind uitvalt op een C.I.T.O. toets hoeft dat beslist niet gelijk zorgelijk te zijn.
Het belangrijkste is het totaalbeeld wat de leerkracht heeft van uw kind. De C.I.T.O. toetsen zijn zeer breed opgesteld, d.w.z. er worden ook dingen gevraagd die nog niet zo vaak aan de orde zijn geweest, of juist heel in het begin aan de orde zijn geweest (en daardoor alweer een beetje weggezakt). Het is voor de leerkracht puur een signalering om bij sommige kinderen nog wat extra aandacht te besteden aan een bepaald spellings-of rekengebied.

Rapportage
De 10-minuten worden dit jaar op 6 november en 7 februari gehouden. Het rapport krijgt uw kind mee op vrijdag 1 februari en vrijdag 13 juni. Wanneer de leerkracht daar aanleiding toe ziet, kunnen er ook op andere momenten gesprekken plaatsvinden.
U kunt natuurlijk ook zelf een afspraak maken, buiten de bekende 10-minuten gesprekken om. Na schooltijd bent u van harte welkom om langs te komen voor het maken van een afspraak. Dit kan uiteraard ook telefonisch. Ook als er vragen zijn over het één of ander, schroom niet en loop even binnen.

Computers:
De school krijgt op dit moment nieuwe computers en een heel nieuw computersysteem. Ook is het de bedoeling dat groep 7/8 dit schooljaar nog een digitaal schoolbord krijgt in de klas, wanneer dat precies is, is nog niet bekend. Dit creëert weer hele nieuwe mogelijkheden voor het ICT onderwijs. De computers werden tot op heden gebruikt voor het automatiseren (b.v. topografie en tafels), het remediëren (b.v. spelling en rekenen), het opzoeken van informatie, het maken van werkstukken, verslagen etc. en voor ontspanning.

Website
Veel informatie over de school en de activiteiten in de klas kunt u terugvinden op onze website (www.obsdemeentglimmen.nl). Ook kunt u op deze plek de vrijdagbrief lezen of foto’s van diverse activiteiten bekijken. U kunt ons ook mailen via info@obsdemeentglimmen.nl

1 opmerking:

Anoniem zei

Is dit het progamma voor 2008/2009??

edith van leeuwen