dinsdag 8 september 2009

Info-avond groep 7 - 7 september 2009

Voor diegenen die niet aanwezig konden zijn op de info-avond:
Hier is de uitgereikte info als pdf te downloaden en printen

Om u meer vertrouwen te geven in het komende schooljaar van uw kind, heb ik een overzicht gemaakt van wat er komen gaat dit jaar. Het is voor u een overzicht voor het een na laatste jaar van uw kind. Dit is een jaar zijn waarin de kinderen zich veilig voelen, waarin ze (meer) zelfvertrouwen krijgen, en waarin ze gewaardeerd worden voor wie ze zijn.
Dit zijn voor mij, als leerkracht, altijd de drie belangrijkste punten waaraan ik werk. Samen met de kinderen, de kinderen individueel, en ik als leerkracht naar de kinderen toe.
Daarnaast komt uiteraard de lesstof die de leerlingen aangeboden moeten krijgen. En ik ga mijn uiterste best doen om jullie kinderen al een goede voorbereiding te geven op hun laatste basisschooljaar.

Werkhouding is in groep 7 van groot belang om eruit te halen wat er in de kinderen zit. Aandachtspunten hierbij zijn o.a. concentratie, werktempo, netheid, nauwkeurigheid, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, samenwerking met klasgenoten en natuurlijk de leerkracht. De kinderen worden, indien nodig, ook aangesproken op hun werkhouding. Op die wijze dat voor de kinderen wel veilig voelt.
Een adaptieve werkwijze is te kijken waarom een kind bepaalde fouten maakt, waardoor het kind zelf denkt dat het niet lukt en het kind te ondersteunen in zijn werkhouding. En hoe ik als leerkracht hun daarbij het beste kan helpen In die leersituatie is het noodzakelijk dat de kinderen in een rustige, en voorspelbare omgeving werken. Gelukkig is dat ook mijn uitgangspunt. Structuur is een voorwaarde om dit te realiseren.

TAAL:
Taalspel.

De kinderen krijgen in een periode van twee weken verschillende taaloefeningen. Deze taaloefeningen worden per thema aangeboden. Na anderhalve week volgt een methodegebonden toets. Leerkrachtgebonden en zelfstandige lessen wisselen elkaar af.
Voorbeelden van taalonderdelen zijn: woordenschat, ontleden, spreekwoorden enz.
Na de toetsing volgt re-teaching voor de kinderen die bepaalde onderdelen onvoldoende beheersen. Voor de kinderen die het wel beheersen, zijn er verrijkingsopdrachten b.v. via het boek en de kaartenbakken: werkwoorden, plustaken en spelling.

Woordspel.
Bij de spelling is er, ongeveer eens per twee weken, een woordpakket waarin de aandachtspunten van die periode zijn verwerkt. Het woordpakket is van belang voor het visueel inprenten van de woorden en de bijbehorende spellingsmoeilijkheid. De betekenissen van deze woorden zullen ook uitgebreid aan bod komen, om hun woordkennis uit te breiden.
Na het aanbieden van de (werk)woorden, volgt weer een bladzijde werkboek. Hierna controleren we d.m.v. het signaaldictee in hoeverre de leerlingen de spelling en de werkwoorden al beheersen.

Vervolgens krijgen de kinderen op een vaste dag hun woordpakket in een schrift mee naar huis om te oefenen en zijn ze in de klas nog op verschillende manieren, m.b.v. het taalboek, met de woorden bezig. De kinderen die het signaaldictee goed hebben gemaakt, krijgen soms andere taalopdrachten (kaarten, kopieerbladen). Na een week oefenen volgt het controledictee. Als kinderen na deze dictees deze spelling nog onvoldoende beheersen, laten we ze nog extra oefenen, o.a. met Goed Spel op de computer.

Begrijpend lezen:
De methode is onderverdeeld in begrijpend lezen en studerend lezen en zorgt ervoor dat teksten voor kinderen meer inzichtelijk worden. Belangrijke hulpmiddelen hierbij zijn de z.g. leessignalen: b.v. leestekens (punt, komma, etc.) titel, schuin gedrukte woorden, alinea’s. Deze leessignalen maken het voor kinderen makkelijker om een tekst te begrijpen. De betekenissen van woorden moeten ze proberen uit deze tekst te halen.
Precies lezen is van groot belang. De kinderen krijgen dit één keer per week. Ook zal bij de wereldoriëntatie vakken er de nadruk op gelegd worden dat kinderen goed de tekst lezen, voordat ze met vragen beginnen. En ook dat antwoorden in het werkschrift goed en volledig opgeschreven worden. Een vraag met waarom, kan niet beantwoord worden met ‘daarom’.

Handenarbeid en tekenen
De kinderen krijgen deze vakken in ieder geval één keer per week aangeboden. Inbreng en hulp (indien nodig) van ouders is van harte welkom. Meestal zal dit op vrijdagmiddag zijn.

Sociaal emotionele vorming
Kinderen zijn kleine volwassen mensen die nog aan het ontdekken zijn hoe je kan communiceren, wat hun eigen normen en waarden zijn, hoe je jezelf kan profileren, hoe je assertief kan zijn, zonder bazig te zijn, hoe je voor jezelf opkomt, hoe je ruzies oplost etc. Om ze hier een hand bij te helpen gebruiken we de methode Kinderen en hun sociale talenten, dit gebeurt 1x per week, en extra wanneer een situatie erom vraagt. Of vanwege signalen die ouders aangeven aan de leerkracht.

Rekenen
Methode: Talrijk
methode talrijk
Het is een realistische methode met contextrijke situaties uit de werkelijkheid.
Inzicht bevorderen is het doel. Interactief, verschillende oplossingen, voorkeursstrategie bevorderen. Ook handig rekenen wordt ze geleerd.
Leerkrachtgebonden en zelfstandige lessen wisselen elkaar af. Na toetsing volgt verrijking of extra oefening voor kinderen die de stof nog niet beheersen.

Zaakvakken
Onder deze vakken worden, aardrijkskunde, geschiedenis, natuuronderwijs en maatschappij leer verstaan. Deze vakken worden één keer per week gegeven. Na een aantal lessen volgt een methodegebonden toets. De kinderen krijgen de stof mee naar huis om te oefenen. Deze krijgen ze minimaal 1 week van tevoren mee naar huis.

Aardrijkskunde
Methode: Wijzer door de wereld
methode wijzer door de wereld
De methode gaat aan de hand van delen van Europa de leerstof langs. Bij West- Europa wordt wonen en werken behandeld, bij Noord-Europa wordt landschap en seizoenen behandeld, bij Oost- Europa worden de industriegebieden behandeld, en als laatste komt ook Zuid-Europa aan bod, in combinatie met recreatie en toerisme.
Natuurlijk krijgen ze hier ook topografie toetsen van.

Geschiedenis
Methode: Wijzer door de tijd
methode wijzer door de tijd
De leerstof van groep 7 bestrijkt de periode 1500 tot 1800. Er is aandacht voor de reformatie, de 80–jarige oorlog, de Gouden Eeuw en de grote revoluties aan het eind van de achttiende eeuw. Aparte aandacht is er voor culturen in Azië, Afrika en Amerika, waarmee de westerse wereld door ontdekkingsreizen in aanraking kwam.

Natuuronderwijs/biologie:
Methode: Natuur buitengewoon.
Aan de hand van verschillende thema’s zal ook de flora en fauna aan bod komen in de klas.

Engels
Ook dit vak wordt één keer per week gegeven. Er wordt aandacht geschonken aan de uitspraak, schrijfwijze, liedjes enz. De nadruk ligt op het actief communiceren in het Engels. De computer is ook bij dit vak een welkome aanvulling. Ook songteksten van liedjes zullen gebruikt worden.

Planning
Weektaak.

Naast de meer klassikale instructies zullen de kinderen werken aan de weektaak die ze op woensdagochtend krijgen. De weektaak bestaat uit opdrachten die op de daarop volgende dinsdag af moeten zijn. Deze opdrachten worden dan nl. samen met de leerkracht nagekeken en besproken. Het doel van de weektaak is de zelfstandigheid van de kinderen te vergroten. Ze hebben zelf de verantwoordelijkheid voor het plannen en maken van de taken. Hierbij geldt, dat het voor kan komen dat ze een gedeelte van de weektaak in de pauze, na schooltijd of thuis af moeten maken. Soms krijgen kinderen extra werk omdat ze méér aankunnen (weektaak plus). Andere kinderen, die dit nodig hebben, krijgen juist remediërende oefeningen (extra oefeningen van al behandelde stof). En door die weektaak heb ik als leerkracht des te meer tijd om heel individueel met leerlingen bezig te gaan die extra hulp nodig hebben.

Actief spreken én actief luisteren
We vinden het belangrijk dat spreken én luisteren worden geoefend. Dit doen we dmv wekelijkse gesprekken, een spreekbeurt, een werkstuk en een boekbespreking. Ook leer je kinderen hiermee goed naar elkaar te luisteren en kritisch te zijn over hun werk.

Bij het stellen (opstel schrijven) letten we op: zinsbouw, opbouw van het verhaal, inhoud, spontane spelling én netheid. Kinderen leren hun eigen tekst te analyseren, bv. wanneer gebruik ik een nieuwe alinea, zinsbouw, interpunctie, fouten verbeteren enz.

Werkstuk
De kinderen maken gedurende het jaar een werkstuk met behulp van een werkstukhandleiding. Het werkstuk wordt tijdens de voorbereiding ook meegenomen naar school voor advisering. De kinderen geven ook een (korte) presentatie over hun werkstuk. Eisen en aandachtspunten staan op de stencils die de kinderen mee krijgen.

Spreekbeurt
De kinderen houden gedurende het jaar één spreekbeurt. Hiervoor hebben ze een handleiding die in hun multomap zit. Bij de spreekbeurt moet ook de voorbereiding van die spreekbeurt ingeleverd worden. Dan is bij eventuele heftige zenuwen wel te zien hoeveel voorbereiding er geweest is.

Boekbespreking
De kinderen houden gedurende het jaar één boekbespreking. In de voorbereiding van de boekbespreking vult de leerling een werkblad in. Zowel dit werkblad als het boek moeten één week van te voren bij de leerkracht ingeleverd worden, zodat deze, indien nodig, nog adviezen kan geven.

Huiswerk
Eén keer per week, taal en/of rekenen. En per jaar één boekbespreking, werkstuk en spreekbeurt. Bovendien de schriftelijke overhoringen bij de zaakvakken. Een agenda leert de kinderen plannen. De zaken die in de agenda opgeschreven moeten worden staan ook altijd op het bord. Via leerling-lijsten wordt bijgehouden of het werk op tijd wordt ingeleverd. Als dit te vaak niet ingeleverd wordt, zal er contact opgenomen worden met de ouders.

Musical
Na de CITO toets van groep 8 gaan we aan de slag met de musical. Welke dit wordt zal nog afwachten zijn. Het kan zijn dat groep 7 hier ook een rol inspeelt vanwege het kleine aantal leerlingen in groep 8. Hulp van ouders kunnen we goed gebruiken, bv. bij het oefenen van lied en tekst, het maken van rekwisieten en decors, en dergelijke. De Groenenberg is al gereserveerd voor 29 juni 2010. Schrijf het vast in de agenda!

Culturele bezigheden
Wij vinden culturele bezigheden zoals museum- en theaterbezoek, sportevenementen en andere informatieve uitjes zeer belangrijk voor de leerlingen en zullen dit verspreid over het jaar uitvoeren. We houden uiteraard in de gaten dat de leerlingen zich wel kunnen focussen tijdens toetsperiodes, en de Cito-eindtoets.

Computers.
De school heeft moderne computers in een eigen schoolnetwerk. Groep 7/8 maakt geregeld gebruik van de computers. In het lokaal zelf staan er 4, en ook wanneer de onderbouw afwezig is, kan een groep in een ander lokaal aan de slag. Op dit moment worden deze computers zowel remediërend als algemeen gebruikt, bv. voor spelling (Goed Spel), rekenen (Alles telt), ontleden, geschiedenis, aardrijkskunde (topografie), Engels, werkstukken, verslagen, opstellen en begrijpend lezen.

Website
Veel informatie over de school en de activiteiten in de klas kunt u terugvinden op onze website (www.obsdemeentglimmen.nl). Hier kunt u o.a. de nieuwsbrieven nog eens na lezen of foto’s van verschillende groepsactiviteiten bekijken.

Geen opmerkingen: