zaterdag 5 september 2009
Kinderen en hun sociale talenten
We hebben in de teamvergadering besloten, dat we bij ons op school in de klassen structureel aandacht besteden aan het nieuwe vak: sociale competentie.
Sociale competentie gaat over hoe kinderen met elkaar en met zichzelf omgaan. In dit vak leren ze bijvoorbeeld, dat ze ruzies met praten moeten oplossen. Ze leren ook om goed samen te werken met andere kinderen, of hoe ze voor zichzelf op kunnen komen. Al deze vaardigheden zijn belangrijk voor kinderen: ze zullen deze vaardigheden later nodig hebben in de maatschappij.
Uw kind krijgt elke week een les in sociale competentie. Die les gaat steeds over een ander thema. Bijvoorbeeld: “Omgaan met ruzie”, “Samen spelen en werken”of “Opkomen voor jezelf”.
We zijn van mening dat elke week een les geven, het meest krachtige effect geeft. Ook als er geen problemen zijn, vanwege het motto dat voorkomen beter is dan genezen.
We laten de thema’s regelmatig terug keren, zodat de onderwerpen geleidelijk in kunnen slijpen: b.v. in de vorige les hebben we het gehad over jaloers zijn en hoe gaat het nu? Kinderen laten we ook samenvatten wat er de vorige keer behandeld is, dit bevordert de doorlopende lijn.
Soms is een bepaald thema geheel actueel en dit onderwerp wordt dan algemeen behandeld.
Er zijn in de methode kaarten toegevoegd die we in de klas ophangen, zodat het duidelijk wordt en blijft, dat we met een bepaald thema bezig zijn.
Sociale competentie houdt niet op in de klas: u zult thuis ook regelmatig te maken hebben met het thema: “Samen spelen en werken”. Bijvoorbeeld als u met uw kind afspreekt dat hij eerst zijn (huis)werk af moet maken en daarna pas buiten mag spelen.
We hopen dat door onze lessen de sociale competentie van uw kind vergroot wordt. Houdt u in thuissituatie ook de sociale competentie van uw kind in het oog?
Heeft u nog vragen of opmerkingen, dan horen we die graag. De volgende keer gaan we verder in op werkwijzen en thema’s van de methode: “Kinderen en hun sociale talenten”, die we op school gebruiken.
Met vriendelijke groet,
Peter van de Bunt coördinator sociaal- emotionele vorming
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten